Markus Forsbäck ny VD för Areal

Vid årsskiftet tillträdde Markus Forsbäck som ny VD för Areal.

”Det är väldigt roligt att välkomna Markus i hans nya roll som Areals VD. Att vara VD för Areal som i grunden består av en mängd självständiga kontor fördelade över hela landet är både en stimulerande och krävande uppgift som Markus är väldigt lämpad för ” säger Areals styrelseordförande Henrik Malmborg.

Hur känns det att bli VD?

Jag är stolt över att ha fått uppdraget, jag känner starkt för Areal som är ett av de absolut starkaste varumärkena i branschen men som samtidigt har stor utvecklingspotential.

Vad är din bakgrund?

Jag är jägmästare och har jobbat snart 20 år inom branschen, både inom skogsindustri samt finans med inriktning mot jord och skog. Jag har alltid drömt om att skaffa en egen gård, hittills har jag skaffat mig två stycken där jag odlar mitt praktiska intresse för jord och skog.

Hur skulle du beskriva dig själv som yrkesman?

Min största styrka är att kunna översätta teori till praktiskt arbete. Att gå från ord till handling är en sällsynt egenskap och handlar om allt ifrån att få en verksamhet att flyta men även att se saker som behövs göras, effektivisera det och få det gjort. Många av våra kunder har en praktisk vardag och att ha förståelse för det samt de teoretiska kunskaperna inom branschen, anser jag är konceptet för en lyckad affär.

Vad är Areal i framtiden?

Vi träffar dagligen många kunder och samlar genom dessa möten på oss ovärderliga erfarenheter. Att vi kan dela med oss av den kunskapen kommer att göra stor skillnad i våra kundmöten. Det gör även att vi bygger upp ryktet om att Areal är den spelare på marknaden som inte bara kan sälja fastigheter till rekordpriser utan även kan hjälpa till med rådgivningen före och efter köpet, vilket blir allt viktigare.

Tidigare har Areals fokus varit att växa vilket man gjort framgångsrikt. Nu finns vi representerade över nästan hela Sverige. Min vision är att Areal ytterligare stärker sin position som det starkaste varumärket i branschen. Det betyder nödvändigtvis inte att vi måste vara störst men att vi är den aktör som kan leverera tjänster på bästa sätt för att få de nöjdaste kunderna. I slutändan handlar allt vi gör om nöjda kunder. Man ser att fler köpare och tilltänkta köpare av gårdar även kommer från nya målgrupper så det gäller att vara lyhörd för en kombination av analog och digital kommunikation för att vara relevant för sina kunder.

Oberoende av våra medarbetares bakgrund och tidigare erfarenhet kommer du som kund alltid att möta en passionerad medarbetare som brinner för samma sak som du gör. Det är Areals styrka både nu men kommer bli ännu tydligare framöver.

Ser du några intressanta trender inom branschen?

Den mest intressanta trenden är att det är hetare än någonsin att investera i jord och skog. Även om den direkta avkastningen är låg ser man det som en trygg och långsiktigt riktigt bra investering. Detta har blivit mer vedertaget under pandemin- dels de som vill flytta till landet, dels de stora mängder kapital på marknaden som placeras i stora skogsegendomar. Detta kommer bara att fortsätta och det kommer behövas ännu mer kompetens inom rådgivning eftersom fler och fler som inte har tidigare erfarenhet av jord- och skogsfastigheter söker sig till denna typ av investeringar.

Vad kommer vara viktigast för dig framöver?

Att skapa de allra bästa förutsättningarna för alla inom Areal att lyckas i sin lokala affär. Om våra medarbetare lyckas få de nöjdaste kunderna så kommer det gå bra för Areal. Går det bra för Areal ger det bra möjligheter att utveckla verksamheten framåt.

 

Vi välkomnar Markus som ny VD för Areal! Vill du prata med Markus? Du når honom på 070-402 91 07 eller [email protected]

Fler nyheter

Visa fler